Vår första tripp med hjul-hus

Hjulkul 1:a resan

Avfärd dag 1. Nu ligger en dryg vecka på rull framför oss, första etappen blev Ekön för att hämta lite grejer från husvagnen, så 27 mil rattade jag idag.. Din leksak säger sambon!  HV och HBn på bilden.. Ikväll blir det grillat

Dag 2. Idag var tanken Timmernabbens (i ungdomen Timmernubben) Tog kustvägen från Mönsterås och,,nä någon camping hittade vi inte, däremot korsningen tillbaka ut på E22:an, nåväl, vi tuffade på mot Kalmar, hittade en skylt med ett tältmärke på, där svängde vi av,,, visse ju inte riktigt var vi skulle hamna, men det är ju tjusningen i sig,, Nåväl vi finns nu på Rafshagsuddens camping (fast jag trodde det stod Björnö på skylten Fint och lugnt iaf. Lite blåsigt för att sitta ute nu i em/middag. Middagen tillagad med gasol på spis å ugn. TV:n strejkande helt denna kväll.. husse hade tappat bort tejpen för att sammanfoga antenn i uttaget.. Fick lite .. internet till uppkopplad tv

Dag 3.-5 Efter en natt på Rafshavs(hm stavn.) camping strax norr om Kalmar, styrde vi huven mot Öland, svängde in på Eriksöre camping, strax söder om Färjestaden. Super lugnt och stilla, sol och utsikt mot Ölandsbron och Kalmarsund.    Nu försvinner solen ner bakom "Sjöbloms dass" och vi är mätta och belåtna.. En underbar dag går över till kväll, å kura skymning. Här stannade vi torsd.-söndag. Höll på att bli alldelses galet, för vi hade räknat fel på antal maträtter, så det blev lite hop-plock av diverse ätbart en av dagarna,, Men vad gör det,, Nada. :)

Allt är dock inte guld som glimmar,,, I allafall inte vår "Panna,, Den gav sin sista suck och stannade,, blinkar väldigt RÖTT, och Vad som felar visste vi inte. Vad gör man för att åtgärda detta? Vi har haft två kalla nätter o inget varmvatten, (har brutit inkommande landström däremellan) och kan inget om elektronik gäller en trumma 6DE Hjälpen kom efter något dygn.. Efter olika försök till hjälp från Husbilsforum på FB. Uppdaterat: Det löste sig efter en sms kontakt med återförsäljaren.. Felet var att "kännaren" som sitter på hö sida en liten svart klump på sängens fönster inte låg emot, med en papperstuss slog klicket till, och brännaren fungerar .. Yes  Äntligen varmt o skönt!!

Dag: 4. Så nära men ändå långt emellan,, vi är på Eriksöre camping, och min syster Birgitta Silfverhielm hennes Lasse seglade ut med rött försegel från Kalmar idag, jag såg dem från stranden på Öland och de pejlade in platsen jag stod på, och de såg i kikaren min vinkning till dem.. ( pratade med dem via mob) ett rött segel i fjärran, om än lite oskarp bild.

Dag 5. Vårt  lilla skott fick följa med på vår tripp och trivs ypperligt fast den under färd får åka instängd i en plastpåse.  Avresa meddels inhandling av föda på ICA i Färjestaden innan överfärd till fastlandet. Med sikte mot Vätterns västra sida.

Dag 6. Efter 3 dygn på Eriksöre Camping, så tuffar vi vidare, över Ölandsbron och siktet inställt på Habo camping på Vätterns västra sida, huven pekar hemåt. Men jag var lite oense med navigatorn, så det blev några x-ra mil på vägen mot Jönköping, passerade gamla hemtrakter som Nybro, Kosta och Lenhovda.. där bilen fick sin mage mättad. Nåväl, vi är nu framme i Habo för 1 natt. Fortsätter uppåt efter Vättern i morgon. Vi har promenerat och inspekterat båtklubb, fyr och Vätterns väderstreck..

Dag.7. Efter ett god natts sömn på Habo camping, styrde vi på fm. huven vidare norrut, körde igenom vackra Hjo, med sitt kullerstens prydda torg, kul att ratta HåBen genom byn'..  Hon går som en klocka även uppför, och ja,, farthållaren och jag var sams idag!  Navigatorn däremot..  En sur kärring som skäller på engelska så fort jag kör 3 km/tim för fort.. henne stängde jag av. Vägen gick sedan genom Karlsborg. Vi hade siktet inställt på Husabergsudde camping, strax söder om Askersund. Nu lite vila och sociala medier, innan middag.

Dag 8. Vaknade plockade ihop och gjorde klart för hemfärd,  ca: 20 mil hem. Bara att ratta hemmåt, vare sig vi ville eller ej. Husvagnen som står på säsong i Östergötland, behöver sin omsorg innan vintern, ner med förtält, och hem med kylskåpet, det går inte att fixa med HåBen.  Våra äventyr kommer läggas upp i Blogg-menyn vart eftersom..